از سایت کانادایی https://citynaturopathic.ca/ متعلق به کلینیک Annex Naturopathic

آپدیت شده در اکتبر 2023

اگر بصورت آنلاین دنبال علل و علائم درد معده همراه با مشکلات پوستی خود جستجو کنید به احتمال زیاد لیست قابل توجهی از بیماری ها و عفونت ها را به عنوان علل احتمالی پیدا خواهید کرد، از جمله اینها بیماری رشد بیش از حد باکتری (SIBO) و رشد بیش از حد کاندیدا یا قارچ در روده کوچک است.

هر دو SIBO و هم Candida معمولاً منجر به درد معده، نفخ و در برخی موارد اسهال و یبوست می شوند.  IBS(روده تحریک شده) و سندرم روده نشتی نیز با این عفونت ها مرتبط هستند که ممکن است باعث بی نظمی دفع و همچنین ناراحتی های دیگری شوند.

حالا این سؤال پیش می آید که: با توجه به علائم مشابه برای عفونت باکتریایی روده( SIBO ) و عفونت قارچی(SIFO)، آیا اساساً این دو بیماری یکی است؟

اگرچه ممکن است ناراحتی مرتبط با هر دو بیماری مشابه به نظر برسد، ولی تفاوت‌های کلیدی در آزمایش‌های تشخیصی و درمان‌های تجویزی برای هر دو وجود دارد. ابتدایی ترین تفاوت بین SIBO و SIFO در اینجا است که: کاندیدا یک عفونت قارچی است و SIBO همانطور که از نامش مشخص است به باکتری مربوط می شود.

با وجود این تمایز اساسی، در اینجا به بررسی هر دو بیماری و چگونگی تشخیص تفاوت بین هر دو قبل از مراجعه به مطب پزشک می پردازیم.

رشد بیش از حد کاندیدا یا قارچی(SIFO) چیست؟

کاندیدا نوعی مخمر قارچی است که بطور طبیعی به مقدار کم در دهان و روده کوچک ما وجود دارد. همچنین در دستگاه واژن و پوست هم وجود دارد. وجود آن همیشه نامطلوب نیست و این نیست که فقط در هنگام بیماری در سیستم شما وجود داشته باشد. برعکس، زمانی که میزان این مخمر در مقادیر مناسب باشد، تا آنجا که به جذب مواد مغذی و فرآیندهای گوارشی کمک می کند، مفید است.

وقتی تعادل انواع مختلف باکتری ها، مخمرها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم هایی که در روده ما زندگی می کنند به هم می خورد، اوضاع به هم می ریزد.

کاندیدا آلبیکنس، مخمری است که در بدن ما زندگی می‌کند، می‌تواند تکثیر شود و زمانی که تکثیر شود، به آن رشد بیش از حد کاندیدا گفته می‌شود. وجود کاندیدا بیش از حد در روده اغلب به معنای از بین رفتن باکتری های مفید است که می تواند تعادل کلی میکروبیوم روده را مختل کند.

رشد بیش از حد کاندیدا بسیار رایج است و فهرستی از علائم دارد که در بخش دیگری به آن می پردازیم، اما در اینجا یک چک لیست خلاصه را نام می بریم:

نفخ یا یبوست

بثورات پوستی

خستگی، مه مغزی، یا نوسانات خلقی

چرا ورود کاندیدا آلبیکنس به روده آسان است؟

کاندیدا، معروف به تغییر شکل است. معمولاً بصورت یک ساختار سلولی گرد است. می تواند به رشته های نخی نوک تیز تبدیل شده و پوشش دیواره روده را سوراخ کند. هنگامی که پوشش روده در معرض خطر قرار گرفت، ورود کاندیدا به روده آسان می گردد.ورود این ماده مضر فیلتر نشده به جریان خون، می تواند منجر به نشت روده، همراه با سایر علائم کاندیدا شود.

علل رشد بیش از حد کاندیدا چیست؟

بیماری رشد بیش از حد کاندیدا ممکن است با ورود یک ماده شیمیایی خارجی به بدن شما شروع میشود که این امر تعادل باکتری ها در میکروبیوم روده یا میکروبیوتا را مختل می کند.

چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد که چگونه میکروبیوتا ما را سالم نگه می دارد، اما ایده کلی این است که میکروبیوتا نقش مهمی در سیستم ایمنی ما ایفا کرده و عدم تعادل آن می تواند منجر به افزایش خطر عفونت شود. عدم تعادل میکروبیوم روده و عفونت های کاندیدا با مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها، دارو های پیشگیری از بارداری و رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده ارتباط نزدیکی دارد. از آنجایی که یک میکروبیوم سالم نقش کلیدی در محافظت از ما در برابر عفونت ها ایفا می کند، عدم تعادل آن نیز ممکن است منجر به کاندیدا شود.

علل رشد بیش از حد کاندیدا عبارتند از :

  • استروئیدها
  • آنتی بیوتیک ها
  • الکل
  • قرص های ضد بارداری
  • درمان جایگزینی استروژن
  • استرس حاد و مزمن
  • شیمی درمانی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • داروهای تفریحی
  • فقدان فعالیت بدنی یا ورزش

از آنجایی که برخی از دلایل فوق مربوط به انتخاب سبک زندگی نامناسب است، می توان آنها را از طریق تلاش آگاهانه برای تغذیه صحیح بدن، بدون گنجاندن مواد مضر در رژیم غذایی، و حرکت دادن بدن به سمت فعال و تناسب اندام برطرف کرد.

بیماری SIBO چیست؟

رشد بیش از حد باکتری روده کوچک(SIBO) همانطور که از نامش بر میاد به رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک اشاره دارد که باعث عدم تعادل باکتری ها در دستگاه گوارش میگردد. در یک فرد فاقد SIBO ، این باکتریها با حضور در روده کوچک و بزرگ به سلامت استخوان کمک می کند.

زمانی که این باکتری ها به روده کوچک نفوذ می کنند، SIBO آشکار می شود.

وقتی چیزی می خورید و در روده کوچک شما باکتری وجود دارد، قبل از اینکه هضم شود آنها از آن غذا می خورند.با تخمیر کربوهیدرات ها ، هیدروژن تولید می شود و موجودات ریز در روده کوچک از این هیدروژن تغذیه کرده و متان تولید می کنند.

بیماریSIBO به دلیل وجود هیدروژن و وجود زمینه پرورش موجودات ریزی است که متان تولید می کنند.

این افزایش باکتری علائمی مانند اسهال را ایجاد کرده و ممکن است باعث کاهش وزن شدید شود.

فرض کنید دستگاه گوارش شما طبیعی است، اما همچنان علائمی از SIBO را دارید. در چنین حالتی ممکن است پای یک مقصر بالقوه سوم در میان باشد: SIFO، یعنی رشد قارچ روده کوچک.

بیماری SIFO نسبتاً تازه کشف شده است که علل و علائم آن تنها در سال 2015 منتشر شده است.

حسب آموزش های گذشته، شما تفاوت های بین باکتری و قارچ را میدانید. این تفاوت اصلی بین SIBO و SIFO است. اولی رشد بیش از حد باکتری و دومی رشد بیش از حد قارچ است.

هر دو بیماری زمانی اتفاق می‌افتند که اسید معده کار خود را برای کشتن باکتری‌ها و قارچ‌های مضر قبل از جذب در روده کوچک انجام نمی‌دهد.

کاندیدا زیرمجموعه ای از SIFO است که دومی یک اصطلاح برای رشد بیش از حد قارچ است.

علل بوجود آورنده SIBO چیست؟

علل ابتلا به بیماری SIBO ترکیبی است از انتخاب های سبک زندگی و آسیب هایی که به روده میرسد. هنگامی که آنزیم های گوارشی، غذایی که می خورید را تجزیه می کنند یا هر زمان که روده آسیب دیده یا مسدود می شود و یا فلور روده از حالت بهینه خارج میشود، SIBO می تواند رخ دهد.

آسیب‌ها می‌تواند به دلیل مجموعه‌ای از بیماری‌های از پیش موجود یا زخم‌هایی باشد که ممکن است تحت کنترل شما نباشند، اما انتخاب‌های رژیم غذایی در دست شماست.

یک رژیم غذایی سالم از پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های غیرفرآوری شده مانند تخم مرغ، ماهی، سبزیجات برگ دار، سیب زمینی و آجیل می تواند به جلوگیری از SIBO کمک کند. اگر به این فکر می کنید که چگونه یک رژیم غذایی سالم وگان را حفظ کنید و در عین حال علائم SIBO را نیز مدیریت کنید، نگران نباشید، جایگزین های گیاهی زیادی وجود دارد که نیازی به قربانی کردن گیاهخواری ندارند.

وقتی رژیم‌های غذایی حاوی اقلام با فروکتوز بالا، گوشت‌های فرآوری‌شده، غلات بسیار فرآوری‌شده و غیره باشد، می‌تواند روده‌های شما را خراب کرده و منجر به SIBO شود.

بر اساس علائم، بیماری های SIBO و SIFO را نمی توان زیاد با هم فرق گذاشت اما از نظر علل اصلی بیماری فرق عمده ای دارند.

علل بوجود آمدن بیماری SIBO شامل موارد زیر است:

  • آسیب دیدن عصب در روده بزرگ اجازه میدهد که باکتریها به روده کوچک راه پیدا کنند
  • انسداد روده
  • هر داروی مصرفی که سطح باکتری ها را در میکروبیوم روده تغییر دهد
  • رژیم غذایی سرشار از قند، کربوهیدرات های فرآوری شده یا الکل

در مقابل، SIFO می تواند ناشی از استفاده بیش از حد از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، مهارکننده های اسید معده و آنتی بیوتیک ها باشد. سندرم ها و بیماری های زمینه ای مانند دیابت و اختلالات حرکتی نیز می توانند باعث ایجاد SIFO شوند.

مقایسه بیماری SIBO و رشد بیش از حد کاندیدا ها(قارچ ها)

تفاوت اصلی SIBO و Candida Overgrowth در این است که SIBO یک رشد بیش از حد باکتری است و Candida یک مخمر یا قارچ است. در حالی که درSIBO علائم، فقط به مشکلات گوارشی و روده مربوط میشود، رشد بیش از حد کاندیدا علائم مربوط به هضم و همچنین سایر عفونت های مربوط به ناخن، پوست، دهان و همچنین انرژی، خلق و خو و حافظه را هم دارد.

در زیر یک راهنمای مرجع سریع آورده شده که تفاوت بین این دو بیماری را مشخص می کند. دانستن این تفاوت های اساسی شما را درجستجوی اینترنتی راحت میکند. شما از این فکر که SIBO باعث کاندیدا میشود یا برعکس (هر دو نادرست هستند) به درک منشاء بسیار متمایز این دو بیماری میرسید.

بیماری SIBOبیماری SIFO
به رشد بیش از حد باکتری اشاره داردبه رشد بیش از حد مخمر (قارچ) اشاره دارد
باکتری‌هایی که معمولاً در روده بزرگ ساکن هستند،به روده کوچک راه پیدا کرده و تکثیر می‌شوند.در روده ها اتفاق می افتد اما در سایر قسمت های بدن مانند پوست، دهان و مجرای واژن نیز دیده می شود.
علائم تا حد زیادی به فرآیندهای گوارشی و مشکلات روده مربوط می شودعلائم علاوه بر مشکلات گوارشی مشکلاتی از قبیل عفونت‌های مربوط به ناخن، پوست، دستگاه ادراری، دهان و همچنین انرژی، خلق و خو و حافظه را نیز دارد.

علائم SIBO در مقایسه با رشد کاندیدا

عوارض مشترک رشد بیش از حد باکتریایی و رشد بیش از حد قارچی

  • خستگی ناشی از فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن
  • گاز، نفخ، اسهال (همچنین علائم SIFO)
  • بیماری های خود ایمنی
  • درد یا گرفتگی شکم
  • یبوست، در بعضی مورد
  • بثورات پوستی

علائم SIBO

  • تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD)
  • عدم تحمل غذایی (عدم تحمل لاکتوز، فروکتوز، گلوتن، هیستامین)
  • بیماری های مزمن مانند دیابت، اختلالات عصبی عضلانی
  • کمبود ویتامین ها و مواد معدنی (ویتامین های A، B12، D و E)
  • اختلال در جذب چربی که از طریق مدفوع رنگ پریده، حجیم یا بدبو قابل مشاهده است.
  • روده نشتی

علائم کاندیدا

  • عفونت های قارچی پوست و ناخن (شامل اما نه محدود به پای ورزشکاران، کرم حلقوی و قارچ ناخن پا)
  • مشکل حافظه و عدم تمرکز
  • مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و کهیر
  • نوسانات خلقی، اضطراب، افسردگی
  • آلرژی فصلی
  • هوس قند
  • عفونت های سینوسی
  • مشکلات قند خون

به طور کلی، علائم کاندیدا تا حد زیادی به محل رشد بیش از حد قارچ در بدن بستگی دارد. هنگامی که قارچ در دهان وجود دارد، می تواند باعث ایجاد لکه های سفید، بافت ملتهب یا ترک خوردن گوشه های دهان شود.

هنگامی که مخمر یا قارچ در مری باشد، ممکن است هنگام بلع احساس درد کنید.

اگر در ناحیه واژن باشد، ممکن است باعث خارش در فرج، ترشح غلیظ، درد در هنگام مقاربت جنسی یا عفونت ادراری شود. ما راه حل های طبیعی را برای عفونت های قارچی واژن داریم که ممکن است به کاهش برخی از این علائم کمک کند. اینها شامل استفاده ازپروبیوتیک ها، ویتامین C و برخی روغن های ضروری مانند روغن نارگیل هستند.

تست های آزمایشگاهی برای این دو بیماری

با توجه به شباهت‌های بین Candida و SIBO، گام بعدی این است که در آزمایش‌های مربوطه به نتیجه قطعی برسیم. دو تست استاندارد برای هر دو وجود دارد که عبارتند از: تست دیس بیوزیس و تست مدفوع جامع که در پزشکی فانکشنال استفاده میگردد.

تست Dysbiosis به عدم تعادل قارچ ها، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها در روده مربوط میشود. این آزمایش کمک میکند که به وجود IBS یا IBD و یا سایر علائم زمینه‌ای مرتبط با روده، مثل کاندیدا و SIBO برسیم. قارچ ها فضولاتی که D-Arabitol نامیده میشود را تولید میکنند و این راه تشخیص وجود آنهاست.

با تست مدفوع یک دستیافت کلی از اینکه باکتریها یا قارچ ها در حال رشدبیش از حد هستند به دست می آید و در اینصورت است که شیوه درمان بیماری تعیین میگردد.

مدفوع سفید، زرد یا رنگ غیرمعمول ممکن است نشانه بیماری افزایش بیش از حد قارچ باشد. در عین حال ممکن است حاوی کف یا شلی باشد. تشخیص کاندیدا یا SIBO فقط از طریق شکل و رنگ مدفوع، چالش برانگیز است زیرا چندین عفونت و بیماری دیگری علائمی مشابه دارند.

مدفوع  بیمار مبتلا به SIBO ممکن است رنگ متفاوتی نداشته باشد اما احتمالاً بافت متفاوتی دارد. مدفوع در این حالت می تواند بوی قوی داشته باشد، شناور در آب قرار گیرد و احتمالا به سختی با کشیدن سیفون توالت تخلیه شوند.

دیگر آزمایش مربوط به رشد بیش از حد قارچی

به غیر از آزمایشات فوق، از طریق آزمایش خون منظم، رشد بیش از حد قارچ روده میتواند مورد تشخیص قرار گیرد. این امر نیاز دارد که آزمایش کامل خون و آزمایش آنتی بادی داده شود. هنگامی که این آزمایش‌ها مقدار بالایی از آنتی‌بادی‌های کاندیدا (IgG، IgA و IgM) را در خون منعکس ‌کنند، به این معنی است که شما احتمالاً به بیماری رشد بیش از حد کاندیدا مبتلا هستید.

تعداد کم گلبول های سفید خون (WBC) نیز احتمال ابتلا به کاندیدا را نشان می دهد.

آزمایش های تشخیصی بیماری رشد بیش از حد باکتریایی روده (SIBO)

علاوه بر تست Dysbiosis و تست مدفوع جامع پزشکی فانکشنال، انجام تست تنفس برای تشخیص SIBO بسیار با اهمیت است. اشاره داشتیم که ایجاد SIBO ناشی از تولید هیدروژن و متان است و از همین رو، شناسایی آن گاز ها از طریق آزمایش به تشخیص این بیماری کمک می کند.

این آزمایش فرآیند ساده و بدون آسیبی دارد. از شما خواسته می شود که یک محلول بنوشید و پس از چند ساعت تنفس شما بررسی می شود. این کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا SIBO به دلیل سطوح بالای متان است یا سطوح بالای هیدروژن. تست تنفس نمی تواند به عنوان تنها تعیین کننده برای تشخیص SIBO باشد. این تست باید با برخی از آزمایشات دیگر همراه شود تا به تشخیص قطعی رسید.

رشد بیش از حد باکتری روده کوچک را می توان در کلینیک از طریق نمونه برداری از روده کوچک و کشت مایع برداشته شده نیز مورد آزمایش قرار داد. در این آزمایش یک لوله بلند از طریق گلو، تا روده کوچک فرستاده شده و نمونه برداری میگردد.

پزشک شما می‌تواند در مورد آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری SIBO شما توصیه های لازم را داشته باشد، بنابراین اطلاعات ارائه شده فقط برای یک مرور کلی است.

شیوه درمان هر دو بیماری رشد بیش از حد قارچی و باکتریایی روده

SIBO و Candida به ترتیب به رشد بیش از حد باکتری ها و قارچ ها مرتبط هستند. درمان این بیماری ها سه هدف مرحله ای دارد. اول باید رشد بیش از حد را متوقف کرد، دوم حضور باکتری های “خوب” را تقویت و تعادل میکروارگانیسم ها را در دستگاه گوارش برقرار کرد و بالاخره در مرحله سوم روده را غیر قابل نفوذ و ترمیم کنیم.

روش درمان بیماری رشد قارچی در روده کوچک

کاهش مصرف قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات‌های پیچیده و محصولات لبنی و اقلام غذایی با لاکتوز بالا اولین خط حمله برای توقف رشد قارچی است.

قطع مصرف الکل و حذف قند از رژیم غذایی و در عین حال محدود کردن کربوهیدرات ها، رشد کاندیدا را متوقف کرده و شدت علائم را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید، کاندیدا با شکر و مخمر رشد می کند، بنابراین برای کمک به جلوگیری از کاندیدا باید غذاهای حاوی این مواد را حذف کنیم.

نیازی به حذف کامل کربوهیدرات ها نیست، زیرا یک رژیم غذایی طولانی مدت کم کربوهیدرات می تواند عوارض دیگری برای شما ایجاد کند.

با بکارگیری مواد طبیعی میتوان برخی از جنبه های رشد بیش از حد کاندیدا را مورد هدف قرار داد. ایده خوب این است که موادی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که به مبارزه با رشد بیش از حد مخمر کمک می کند. این «رژیم سم‌زدایی مخمر» می‌تواند شامل سیر، زنجبیل (مزایای سلامتی زنجبیل بسیار متنوع است)، زردچوبه، روغن زیتون، دارچین و سرکه سیب، همراه با کلم بروکلی و سایر انواع کلم جات باشد.

می‌توانید این مواد را با مکمل کورکومین تکمیل کنید، این ماده در زردچوبه در مقادیر کم یافت می‌شود. مزایای سلامتی کورکومین، مانند خواص ضد التهابی آن، به درمان کاندیدا کمک کننده است.

از آنجایی که کاندیدا نوعی قارچ است، می‌توان برای کاهش سطح مخمر، همراه با مصرف مواد موثر غذایی، داروهای ضد قارچ نیز مصرف گردد. اگر رشد بیش از حد کاندیدا روی پوست شما بصورت موضعی وجود داشته باشد میتوان از پماد یا حتی قرص استفاده کرد. برای عفونت های کاندیدا که روی پوست نیستند، استفاده تهاجمی از داروهای ضد قارچ باید انجام شود.

از داروهای ضد قارچ نیز می توان برای درمان SIFO استفاده کرد. از آنجایی که هر دو عفونت قارچی هستند، درمان آنها شباهت هایی دارد. مکمل های فرموله شده خاص ممکن است با ورود به روده، کاندیدا ها را کشته، محیط روده را احیا کرده و اثر پروبیوتیک ها را تسریع نماید. استفاده از این مکمل ها بستگی به شدت این بیماری و ارزیابی های منتج از آزمایش دارد.

در نهایت، یکی دیگر از ابزارهای مهم برای مقابله با کاندیدا ممکن است پروبیوتیک ها باشند. پروبیوتیک ها و چرایی اهمیت آنها برای سلامتی، مدتهای مدیدی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. آنها به عنوان بهبود دهنده سلامت روده معروف هستند، بنابراین ممکن است به بازگرداندن تعادل مخمر در سیستم کمک کنند. همچنین دریافته اند که آنها رشد باکتری ها و مخمرهای مضر را مهار کرده و مانع سوراخ کردن سلول های روده یا مجرای واژن توسط آنها میشوند، در نتیجه نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری روده نشتی دارند.

آیا پروبیوتیک ها باکتری های مضر را نیز به روده اضافه نمی کنند؟

نه، پروبیوتیک های با کیفیت بالا کاندیدا را بدتر نمی کنند. برعکس، آنها به احتمال زیاد باعث ترمیم بافت های روده شده و به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنند.

باید این هشدار را هم در نظر داشت. غذاهای تخمیر شده نیز حاوی پروبیوتیک هستند، اما باید از مصرف آنها پرهیز کرد زیرا حاوی باکتری هایی هستند که کاندیدا را تغذیه می کنند. آنها همچنین حاوی پری بیوتیک هستند که غذایی برای باکتری های ناسالم است. در نتیجه، پری بیوتیک ها و مواد غذایی حاوی آنها می توانند کاندیدا شما را بدتر کنند.

در بیشتر موارد، پزشک از شما می‌خواهد تا حد امکان از مصرف پروبیوتیک‌های تخمیر شده و تخمیر نشده، از جمله ترشی و کلم ترش اجتناب کنید. اما بعد از تثبیت کاندیدا ممکن است بتوانید آنها را وارد برنامه غذایی اتان کنید.

روش درمان بیماری SIBO

همانطور که قبلا گفته شد یکی از دلایل بیماری SIBO آسیب عصبی است که می تواند در نتیجه یک جراحی قبلی بوجود آمده باشد. اگر اینطور باشد درمان اولیه SIBO شامل جراحی ترمیمی یک حلقه، تنگی یا فیستول عمل قبلی است .

چنانچه جراحی ترمیمی لازم نباشد، در درمان SIBO ممکن است بر روی هر یک از موارد زیر تمرکز کرد:

  • آنتی بیوتیک ها
  • با توجه به سابقه پزشکی و علائم شما، ممکن است یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک یا دوره های مختلف آنتی بیوتیک تجویز شود که بستگی به احتمال مقاومت بدن شما به این آنتی بیوتیک ها دارد.
  • شاید ذکر این نکته مفید باشد که برخی از این آنتی بیوتیک ها ممکن است عوارض جانبی مشابه SIBO ایجاد کنند. لیکن بسته به ارزیابی پزشک شما، این ممکن است یک ناراحتی ضروری در روند بازیابی باکتری های روده باشد.
  • در مقایسه با آنتی بیوتیک های مصنوعی مانند ریفاکسیمین و نئومایسین، شواهد حکایت از موفقیت آنتی بیوتیک های طبیعی در درمان این بیماری دارند، اینها از قبیل آلیسین(ماده ای از سیر)، بربرین(گرفته شده از ریشه زرشک)، بادرنجبویه، پونه کوهی، دارچین و افسنطین میباشند.
  • تغییرات رژیم غذایی
  • درست مانند کاندیدا، برای بیماری SIBO ممکن است نیاز باشد که تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. آنچه باید در رژیم غذایی SIBO گنجانده شود می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بسته به اینکه آیا وزن کم کرده اید یا وزن اضافه کرده اید (هر دو به دلیل SIBO میتواند رخ دهد)، آیا کمبود ویتامین دارید (که بایستی از آزمایشات مربوطه SIBO دریافت)، ممکن است مجبور شوید مکمل مصرف کنید یا یک رژیم غذایی بدون لاکتوز اتخاذ کنید. . اینها همچنین ممکن است شامل مکمل های ویتامین B-12 باشد. حقایق در مورد کمبود ویتامین b12 نشان می دهد که می تواند باعث اسهال یا یبوست شود. سایر مکمل ها ممکن است شامل کلسیم و آهن یا ویتامین های خوراکی باشد.
  • افزایش وزن می تواند به دلیل متابولیسم کند رخ دهد، در حالی که کاهش وزن می تواند به دلیل عدم جذب چربی ها رخ دهد. وزن شما بسته به اینکه SIBO شما متان یا هیدروژن غالب باشد در نوسان است و باید بر این اساس در رژیم غذایی تغییرات ایجاد کنید.
  • سلامت ضعیف روده/سیستم گوارش ممکن است با استفاده از محلول های طبیعی سم زدایی بدن درمان شوند. بسیاری از اختلالات شایع گوارشی با درمان های طبیعی درمان میشوند و SIBO نیز متفاوت نیست.

نتیجه گیری

” من SIBO دارم یا کاندیدا ؟”

 این می تواند یک سوال دشوار برای افراد عادی باشد. مطالب ارائه شده نقطه شروع است تا به شما کمک کند هنگام مراجعه به پزشک متخصص سؤالات درست را بپرسید و همچنین توجه شما را در مورد علائم و گزینه های مختلف درمانی که در دسترس است جلب میکند.

برای حدس و گمان جایی نیست زیرا علائم هر دو بیماری بسیار همپوشانی دارند، بهتر است آزمایش ها و درمان ها را انجام دهید تا بتوانید به بازسازی سلامت روده خود ادامه دهید.

سئوالات متداول

سئوال: اگر به هردو بیماری مبتلا باشید چه؟

داشتن هر دو SIBO و Candida به طور همزمان می تواند گیج کننده و دردناک باشد. همه علائم خود را مشاهده کنید و تمام آزمایشات مربوطه را انجام دهید،پزشک شما ممکن است ترکیبی از ضد قارچ ها و ضد میکروبی ها را برای شما تجویز کند.

سئوال. آیا SIBO به خودی خود از بین می رود؟

بیماری SIBO باید از طریق دارو، روش های پزشکی یا از طریق تغییرات رژیم غذایی درمان شود.

سئوال. چه کسی SIBO و Candida را درمان می کند؟

بیماری SIBO توسط متخصصین گوارش درمان می شود. پزشکان سنتی با رویکر روشهای طبیعی که در زمینه دستگاه گوارش کار می کنند نیز می توانند به مدیریت علائم کاندیدا در روده کمک کنند. از آنجایی که کاندیدا مرتبط با محل وقوع عفونت قارچی درمان می‌شود، پزشک مراقبت‌های بهداشتی اولیه شما نیز ممکن است توصیه کند در صورت بروز بثورات، به متخصص پوست مراجعه کنید.

سئوال: آیا SIBO و روده نشتی یکسان هستند؟

نشتی روده یکی از علائم احتمالی SIBO است ولی همه موارد نشتی روده نتیجه SIBO نیستند. سندرم روده نشتی به نفوذپذیری بیش از حد اشاره دارد، یعنی کاهش کارایی لایه های روده که از ورود مواد خارجی به جریان خون جلوگیری می کند. این نفوذپذیری می تواند باعث ورود سموم به جریان خون شود. اگرچه علائم رایج سندرم روده نشتی با برخی از علائم SIBO تلاقی می‌کنند، اما این دو نوع بیماری متفاوت هستند.

سئوال: آیا SIBO می تواند باعث سردرد شود؟

افزایش التهاب ناشی از SIBO می تواند باعث سایر مشکلات جنبی مانند درد مفاصل، حالت تهوع و سردرد شود.

سئوال: آیا کاندیدا یا SIBO می تواند باعث عفونت گوش یا خارش در گوش شود؟

عفونت قارچی گوش (اتومیکوزیس) احتمال دارد توسط کاندیدا ایجاد شود، اگرچه مخمر غالب ایجاد کننده آن آسپرژیلوس است. SIBO معمولاً گوش را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

سئوال: آیا ارتباطی بین SIBO/Candida و ریزش مو وجود دارد؟

سلامت روده و ریزش مو ارتباط نزدیکی دارند. سلامت ضعیف روده می تواند منجر به نازک شدن و ریزش مو شود. از آنجایی که SIBO و Candida هر دو با سلامت روده مرتبط هستند، این احتمال وجود دارد که بر روی موهای شما تأثیر بگذارند.

سئوال: آیا کاندیدا می تواند باعث آکنه شود؟

آکنه قارچی، زمانی رخ می دهد که رشد بیش از حد مخمر در فولیکول های مو وجود داشته باشد. این مخمر مالاسزیا نام دارد که به طور طبیعی در پوست ما نیز وجود دارد و با کاندیدا متفاوت است.